Saturday, December 5, 2009

jom ke kursus perkahwenan.....

tadi5/12/09.sabtu , aku telah menghadiri kursus perkahwenan, buat julungkalinya,mulanya niat nak ambil sijil saja....but, setelah beberapa sesi penceramah.aku tgk mmg byk pengisian tentangmembina sebuah keluarga yg benar2 islam.well motonya"BERKAHWIN BUKAN KERANA NAFSU,BERKAHWINDENGAN ILMU"ini kerana byk kes2 penceraian yang berlaku dlm institusi kekeluargaanyg mana perlu dikurangkan.
seperti mana kursus2 ditempat lain aspek2 keagamaan perlu dititik beratkan, amat terperanjat dimana ada beberapa peserta yang bakal mendirikn rumah tangga yg memandang remeh soal2 agama dan apabila disoal ttg agama mereka gagal menjawab, dlm hatiku inilah bakal menjadi bapa/ibu suatu hari nanti. sedikit terkilan,sekurang2nya kursus ini dpt menyedarkn mereka tentang ilmu agama.
klebih kurang 200 org hadir untuk kursus kali ini....termasuk aku, bukan sblm ni x nak ambil, tpi ksetiap kali berniat kursus dah full booking.akhirnya.dpt gak,agak janggal bila aku dtg kursus berseorangan padahal peserta lain masing2 dgn pasangan... huhuhu..ada beberapa peserta yg single gak mcm aku tpi kitaorg buat dunnojer...bila nak bincang apa2 dgn kwn lain yg bru first time jumpa mesti soalan skema"mna tunang kmu?". so biasanya aku akan jwb dgn jujur dan ikhlas"belum ada lg, masih solo"......well ada beberapa insiden yg aku nak komen kursus td. kpd peserta2 kursus pra perkahwenan tu, ini hnya kursus pra perkahwenan bukanya sah kawen. jadi kalau nak gi mkn lunch berduaan tu jgn lah buat mcm korg tu dah kawen....jln pgang tgn mcm xnak lps. allah kita yg single ni pon xnak ngorat tunang kmu la......fenin jugak bila kbtulan time tu kwn aku yg lama x jumpa ada dlm kursus tu.... wellaku pon saja lah tegur tny khabar. bila tunang dia dtg dan jeling semacam...hek elleh!gua xkacau la bro!aku x kisah pun.. cuma bila balak dia ni jeling semacam tu yg buat darah ni menyirap..... well hope besok ok. biarlah budak tu ada aku kesah!!?lucu jugak tgk dorg ni.yang c lelaki heret c pompuan mcmla ada org yg nak sgt dkt tunang dia... well syukurla dpt tunang yg pandai jeles mcm tu.dri yg tunang mata keranjang. aku terlihat kelibat sorang mamat ni,ingtkn tunang dia.tpi mcm rmai plak??wth??siap minta2 no tunang2 org yg lain lg tu??bro?! klu nak kacaupon jgn lah tunang org!!mmg mamat ni dah kena mark oleh peserta2 yg lain yg perasan dgncaranya tu.kwn aku mmg dah hangin dgn beliau.well.xtaulah apa jd. dan xmau tahu...... ok besok aku kena attend last class.untuk terima sijil kursus.....he3...3....kena bwa jeket sbb dewan tu sejuk sgt!!cho, chinchow... wasalam...

No comments:

Post a Comment